قوروتی، طعم خوش غذای محلی

های،ده!

طعم خوش بعضی غذاها سالها در خاطر میماند.همیشه با خودم فکر میکنم مزه ی خوب تنها دلیل ماندگاری یک خوراکی در ذهن نیست و آن چیزی که مزه ها را خاطره انگیز میکند لحظات شیرین و به یادماندنی است که هنگام میل آن با ما عجین بوده اند.یک کافه ی دنج ، یک رفیق صمیمی ،یک جمع شاد خانوادگی،یک محیط بکر و طبیعی ،یک لحظه ی پر هیجان ،یک اتفاق انرژی بخش،یک لقمه ی تعارفی و یک وعده شام که با عشق و مهربانی پخته شده باشد میتوانند غذایی که میخوریم را به یکی از خوشمزه ترین غذاهای عمرمان تبدیل کنند.
سال پیش اوخر پاییز بود که به همراه تعدادی دوستان دیگر تصمیم گرفتیم به خراسان جنوبی سفر کنیم.پس شروع کردیم به جستجوهای قبل سفر و صفحه های وب و اینستاگرام را بالا و پایین میکردیم تا بهترین نقاط سفر را تعیین و اطلاعات خود را تکمیل کنیم . با راهنمایان محلی تماس میگرفتیم تا بتوانیم برنامه ریزی درستی برای سفرمان انجام دهیم و با اشتیاق از آنها میخواستیم به جز جاذبه های تاریخی و طبیعی ، روستاهایی را معرفی کنند که بتوانیم شبها را در آنها سپری کنیم و با فرهنگ مردم محلی ،صنایع دستی و غذاهای بومی شان بیشتر آشنا شویم.خیلی زود متوجه شدیم جاذبه های بسیاری پیش روست آن قدر که به سفر چند روزه ی ما قد نمیدهد . باید کاملا گلچین شده تعدادی از مناطق را برای بازدید میکردیم و برای ادامه ی بازدیدها دست از دل می کشیدیم.
ازمیغان از آن روستاهایی بود که اقامت در یکی از خانه های روستایی اش سالها در خاطرم خواهد ماند.پیش از ظهر به روستا رسیدیم و از قبل با راهنمای محلی برای اقامت شبانه در یکی از خانه های روستا هماهنگ کرده بودیم.صاحبخانه در نهایت میهمان نوازی به استقبالمان آمد و مارا به داخل منزل راهنمایی کرد. او سریع از حیاط منزل و آنچه که هر روز میدید گذر کرد ولی ما میخکوب ایستادیم چون منظره ی ایوان خانه حیرت زده مان کرد! انبوهی از نخل های بلند در کوهپایه هایی با خاک سرخ کمترین چشم اندازی بود که از ایوان خانه هدیه میگرفتیم. کوله هایمان را داخل خانه گذاشتیم و اندکی استراحت کردیم و نشستیم به نوشیدن یک چای کاکوتی دبش و گپ زدن با صاحب خانه و راهنمای محلی مان آقا بهروز که اهل یکی دیگر از روستاهای طبس و از دوستان صاحبخانه خونگرم ما بود.بعد از آن گشتی چند ساعته در بافت روستا وطبیعت اطراف آن زدیم.ازکوچه های گلی و نخل ها و قناتها و گندم زارها گذشتیم و از هر چه گذر میکردیم بیش ازپیش ما را مجذوب ازمیغان دوست داشتنی میکرد.پس از غروب به اقامتگاه روستاییمان بازگشتیم.

طبیعت روستای ازمیغان، خراسان جنوبی

آقا بهروز پیش از راه افتادن ما از اصفهان قول داده بود آن شب ما را با یک غذای محلی خوشمزه غافلگیر کند.او میگفت مطمئن است تا الان این غذا را جای دیگری نخورده ایم و راست میگفت! سر سفره به هرکدام از ما یک کاسه فلزی داد و برایمان از قابلمه ایی که بخار داغی از آن بلند میشد ، خوراک خوش عطر و آش مانندی ریخت که فهمیدیم اسم آن “قوروتی” است. نان های محلی را دستمان داد و گفت خوب، بسم الله ! تلیت کنید.
طعم غذا نه تنها برای من بلکه برای دیگر همسفریانم نیز بی نظیر بود. با آن که قاشق اول را با تعجب و کنجکاوی به دهان بردیم ولی در نهایت نزدیک بود سر ملاقه های آخر غذا در قابلمه دعوایمان شود! قوروتی یک غذای محلی و خوش خوراک خراسانی است که طعم و بافت آن تا حدی اما نه کاملا به اشکنه یا کلاجوش شهرهای دیگر شبیه است. من تصور میکنم قوروتی خیلی خوشمزه تر از سایر خوراک های مشابه آن است و این به دلیل ترکیبات خاص مواد غذایی به کار رفته در آن است.باید بگویم من دقیقا طرز تهیه این غذای خراسانی را بلد نیستم. اما گمان میکنم مخلوطی باشد از یک نوع کشک محلی خاص که درخطه ی خراسان جنوبی درست میشود، تکه های بادمجان،پیاز داغ و سیر تفت داده شده،گردو، گوجه فرنگی تازه،سبزی خشک مخصوص و دیگر افزودنی های محلی که من هنوز رمز ترکیب آن ها را نفهمیده ام! چند بار تاکنون دستور پخت آن را در اینترنت جستجو کرده ام و حتی آن را چندین مرتبه در سفرهای دیگرم درست کرده ام ولی خوردن غذای محلی با دستپخت یک مادر روستایی کجا و آن چیزی که من از آب در می آورم کجا؟

قوروتی، غذای محلی خراسان جنوبی

هنوز طعم “قوروتی” زیر زبانم است! تجربه خوردن قوروتی در آن خانه روستایی آنقدر شیرین بود که دوست دارم هرکسی یکبار هم که شده به ازمیغان برود و در آن ایوان رو به دشت نخل، داغ و داغ یک کاسه بزرگ قوروتی بخورد و با تمام وجود لذت ببرداین غذا در عین سادگی پر از مواد مغذی، تازه و خوش طعم است و هیچ اثری از سنگینی پس از خوردن غذاهای چرب و پرکالری فست فود های شهری در آن حس نمیکنید. اگر اهل خراسان جنوبی نیستید زیاد خودتان را برای اینکه بتوانید مشابهش را بپزید به دردسر نیاندازید به قول معروف پخت این غذا فوت کوزه گری خاصی دارد. با سفری خاطره انگیز به روستاهای مهربان طبس ، خودتان را مهمان غذاهای به یادماندنی شان کنید.

اگر شما نیز میتوانید گردشگران را به خوردن یک وعده غذای محلی دعوت کنید یا دلتان میخواهد سفر کنید و تجربه مشابهی در ازمیغات و دیگر روستاها داشته باشید با ما تماس بگیرید تا بیشتر راهنمایی تان کنیم.

نویسنده: فریده مکاری

پاسخی بگذارید

نکته: نظرات ارسال شده بیانگر افکار شخصی نوسندگان نظرات هستند درصورت مشاهده هرگونه توهین ،فحاشی و بحث سیاسی بدون هرگونه توضیح حذف خواهد شد.